קרדיט PIXABAY

אולי אתם מופתעים, אבל גריטת הרכב שלכם יכולה לעזור לאיכות הסביבה. בבריטניה, למשל, חייבים המרכזים לגריטת רכב, לציית לתקנות סביבתיות הכוללות מיחזור של חלקים וחומרים שונים. מיחזור המתכות הקיימות, לדוגמה, יכול למנוע את הצורך לכרות משאבי מינרלים ומתכת חדשים.

לפני שהתקנות לגריטת רכב נכנסו לתוקף בבריטניה, פגעה הגריטה בסביבה מכמה סיבות, ובעיקר משום שהנוזלים הרעילים שהיו בתוך הרכבים, לא נוקזו לפני שהרכבים נדחסו. זה גרם לזיהום של מערכות מים וקרקע במגרשי הגרוטאות, שעלול להיות מסוכן מאוד לבריאות בני האדם.

התקנות המתחשבות באיכות הסביבה, מסייעות להגביל את הרעילות של גריטת המכוניות. וכך, כשנפטרים מחומרים כמו כספית בצורה נכונה, שומרים על בריאות הסביבה והאדם.

ניתן למחזר חלקי גרוטאות

כשאתם מתכננים להעביר את הרכב שלכם לגריטה, עדיף לחפש את העסקה הטובה ביותר. יש מספר גורמים שישפיעו על הסכום שהחברה תשלם לכם עבור גריטת רכב. ובעיקר, היכולת למחזר חלקי חילוף ולהשתמש בהן לתיקון מכוניות אחרות. לרבים חלקי המכונית (צמיגים, מראות, סוללות או רדיאטורים, יש פוטנציאל לחיות מחדש בגוף חדש, ולחסוך את הצורך לזרוק אותם למזבלה. מבחינת הסביבה, יש צורך לייצר פחות מהחומרים אשר ניתנים למיחזור.

כדי ליצור פלדה למכוניות חדשות, יש צורך לשרוף כמויות גדולות של פחם, שפולט גזי חממה הגורמים לזיהום. אם העולם יתגייס למחזר ולהפחית את כמות הפלדה שצריך לייצר, ההשפעה של ייצור המכוניות על הסביבה תהיה פחותה באופן משמעותי.

תוכנית הגריטה בישראל

במדינת ישראל, הפעיל המשרד להגנת הסביבה ומשרד התחבורה, תוכנית גריטה שהתקיימה בין 2010 ל-2018. באותה תקופה נגרטו 28 אלף מכוניות ישנות בנות 20 שנה ומעלה, כאשר בעלי רכבים אלה קיבלו מענק של 3,000 ₪, בתמורה להסכמה שלהם להעביר את רכבם הישן לגריטה.

ניתוח של נתוני תאונות הדרכים בתקופה זו, העלה כי בכלי רכב ישנים שהיו מעורבים בתאונות, הסיכוי להיהרג היה קצת יותר מכפול, והסיכוי להיפצע קשה גבוה בשליש. ככול שהפציעה חמורה יותר, כך עלות התאונות למשק גדלה יותר, בגלל אובדן ימי עבודה ועלויות הטיפול הרפואי.

הכפלה של עלויות אלה בחומרת הפגיעה לפי גיל הרכב (ובסבירות שרכב ישן יהיה מעורב בתאונת דרכים), מביאה לעלות של כאלף שקלים לשנה לרכב ישן. סכום גבוה בהרבה מההערכה שנעשתה בעבר.

למעשה, ניתן ללמוד מכך שסך העלויות החיצוניות (כולל זיהומים ותאונות) הנובעות מבעלות על רכבים ישנים, גבוה בהרבה ממחירם של מכוניות אלה בשוק, הנאמד בכ-3,000 ₪. לפיכך, די ברור שכדאי לחדש את תכנית הגריטה של כלי רכב ישנים בעתיד.

בנוסף, אם אכן תחודש תוכנית הגריטה בשנים הקרובות, מומלץ לשקול יישום של מבנה מדורג הכולל הגדלת המענק הכספי בהדרגה (מחודש לחודש או מרבעון לרבעון), במסגרת תקציב נתון. זה יאפשר להסיר את הרכבים הישנים מהשוק, לעודד בעלי מכוניות ישנות לגרוט, ובאופן כללי יאפשר יעילות רבה יותר במשימה הסביבתית והבטיחותית כאחת.

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here